موج سرگردان
سلام دوستان
جواد لشگری (متولد ۹ مهرماه ۱۳۰۲)از پانزده سالگی نزد اساتید بزرگ موسیقی ، ابوالحسن خان صبا و مهدی خالدی به فراگیری موسیقی و نواختن ویولن پرداخت. در سال 1332 هنگامی که تنها 30 سال داشت به رهبری ارکستر بزرگ رادیو ایران منصوب گردید. در طول سالیان آهنگسازی ایشان هنرمندان زیادی با اجرای آثار وی به شهرت رسیدند.گفتنی است که از میان حدود 350 آهنگ ساخته ایشان 200 قطعه در دو کتاب "100 آهنگ" و "نغمه های دل انگیز" چاپ و منتشر گردیده است و در اختیار هنرجویان و هنرمندان قرار گرفته است.در سالهای اخیر نیز آثاری از ایشان با صدای علیرضا افتخاری به بازار آمد که می توان به "گل میخک"،"خوش آمدی"و"عشق گمشده" اشاره کرد.
"تكيه بر نت احساس را از آهنگ ها گرفت...
اين نوازنده ويولن به شعر به عنوان يكي ديگرازدلايل ماندگاري تصنيف هاي قديمي اشاره كرد و گفت:در آن زمان از اشعار شعراي طراز اول استفاده و وسواس بيشتري در انتخاب اشعار به كار گرفته مي شد. وي نتيجه چنين امري را تلفيق كامل و صحيح شعر و موسيقي دانسته وافزود:بر اثر قوي بودن اشعارو ترانه ها،موسيقي بر روي آنها كاملا مي نشست و اثري خلق مي شد كه روح و جان شنونده را مي نواخت و در ذهن او باقي مي ماند.
لشگري به نقش تكرار در پخش آثار اشاره كرد وگفت:هر آهنگي، هرقدر هم كه زيبا باشد، تا چندين بار شنيده نشود، آنچنان كه بايد به دل نخواهد نشست.هر بار كه شنونده آهنگ را مي شنود بيشتر به معناي شعر،ظرائف ملودي وهنر نوازندگان پي مي برد.اين امر چيزي نيست كه طي يك يا دو بار شنيده شدن آهنگ به وقوع بپيونددو در گذشته به محض خلق يك اثر موسيقي ،آنقدرمردم آن را در راديو و يا توسط گرامافون مي شنيدند ،كه كاملا در گوش وجان آنها مي نشست.
اين استادآهنگساز درتشريح تصانيف خلق شده در زمان حاضربه مهر گفت: بسياري از ترانه هاي امروز كه در قالب اشعار نو و غير كلاسيك سروده مي شوند،فاقد پايه و اساس هنري بوده و اغلب آهنگهايي كه بر روي آنها ساخته مي شود، صرفا جنبه تفنن و شاد كردن مخاطب را داشته و خالي از عيارو بار هنري است.
وي در بيان تاريخچه تصنيف در ايران(به صورت امروزي آن) گفت:اولين بار شش و هشت هاي سنگين در موسيقي ايران ساخته شد وبه دنبال آن "بديع زاده" تصنيف هايي را خواند كه شادتر بودند،مانند تصنيف "خزان عشق"و يا"ماشين مشدي ممدلي"و....با خلق اين آثار موج تازه اي در تصنيف هاي ايراني پديد آمد.
لشگري در ادامه گفت:پس از آن "مهدي خالدي" ريتمهاي غربي، از قبيل تانگو و رومبا و... را وارد تصانيف ايراني كرد و ساير سازندگان تصنيف نيز از وي تبعيت كردند.
اين موسيقيدان در خاتمه با ابراز اميدواري نسبت به فعاليت بيشتر هنرمندان جوان گفت:چارچوبهايي كه امروزه براي توليد آثار موسيقي اعمال مي شود نتيجه اي كاملا مخرب بر عيار هنري اين آثار دارد.(منبع:روزنامه توسعه/۱۳آذر۱۳۸۵) "

شب سري به ميخانه زدم بوسه ای به پيمانه زدم
راز دل چو گفتم به سبو اشك من گره شد به گلو
ناله در دل شكستم تا نگويي كه مستم
شكوه مي كنم از غم تو با چشم سياهت
لحظه ای ز دل نمي رود ياد نگاهت
اي عزيز غايب ز نظر ستاره بزم هنر
ناله در دل شكستم تا نگويي كه مستم
چون موجي سرگردان در آغوش توفان
گذشتم گذشتم گذشتم از تو
كه رسوا كه افسانه گشتم از تو
پا بي تو به ميخانه گذارم نگذارم
لب بر لب پيمانه گذارم نگذارم
تو شمعي و من در هوس شعله عشقم
اين شعله به پروانه گذارم نگذارم